Stacks Image 185

Verkeersregels in onze buurlanden

Met de motor op vakantie gaan is enorm spannend! Toch moet je rekening houden met bepaalde verschillen in de wegcode voor elk land dat je tijdens je reis doorkruist. In dit artikel vind je een overzicht van de belangrijke regels die motorrijders moeten volgen in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Luxemburg.

Frankrijk

Net als in België moet je een helm en handschoenen (met CE-goedkeuring) dragen.  Een fluohesje dragen is verplicht na een ongeval of bij een panne.

Doorrijden tussen de rijstroken is toegestaan in 21 departementen. Dat betekent dat motorrijders door de file mogen rijden. Maar daarvoor moeten wel een aantal voorwaarden vervuld zijn:
* Het geldt enkel voor wegen met minstens twee rijstroken in beide richtingen en met een maximumsnelheid van minstens 70km/u.
* De motorrijder moet voldoende ruimte tussen de stroken hebben.
* De snelheid van de voertuigen in de file mag niet hoger zijn dan 50km/u en het snelheidsverschil met de auto's mag maximaal 30km/u bedragen.

Het gaat om de volgende departementen:
Alpes-Maritimes, Bouches-du-Rhône, Drôme, Essonne la Gironde, Haute-Garonne, Hauts-de-Seine, Herault, Isère, Loire-Atlantique, Nord, Paris, Pyrénées-Orientales, Rhône (inclusief de Métropole de Lyon), Seine-et-Marne, Seine-Saint-Denis, Val-d'Oise, Valde-Marne, Var, Vaucluse en Yvelines.

In Parijs is er een permanente milieuzone die ook geldt voor motorfietsen.  Om er te rijden heb je een Crit'Air-ecovignet nodig, te bestellen via http://www.certificat-air.gouv.fr/en/demande. Als je enkel op de 'périphérique' rijdt en niet naar het centrum van Parijs gaat, heb je geen ecovignet nodig. In Parijs, net als in andere grote steden, kan het Crit'Air-verbodsniveau worden aangepast naargelang de vervuilingspieken. Andere steden waarvoor het Crit'Air-vignet nodig is, zijn: Grenoble, Lyon, Rijsel, Straatsburg, Toulouse, Marseille en Rennes

Goed om weten:
* Bij een aanrijding met een voertuig vind je de contactgegevens van de andere partij op een sticker op de voorruit.
* Kinderen jonger dan 5 jaar mogen alleen worden vervoerd in een aangepaste stoel met voetsteunen en armleuningen. Kinderen ouder dan 5 jaar moeten hun voeten op de voetsteunen kunnen plaatsen.
* Je mag geen navigatiesysteem gebruiken dat aangeeft waar snelheidscontroles worden uitgevoerd.

Duitsland

Er bestaat een milieuvignet in Duitsland, maar dat geldt niet voor twee- of driewielers. Het is niet toegestaan om op voetpaden te parkeren.

Het vervoer en gebruik van radardetectieapparatuur is verboden, net als meldingen van flitspalen of trajectcontroles in navigatieapparatuur, mobiele telefoons, tablets, enz.
Zulke zaken moeten worden verwijderd, het volstaat niet om uit te schakelen.

Het is verboden om in te halen in de file.

Kinderen jonger dan 7 jaar moeten in een geschikte stoel worden vervoerd. Motorrijders met een bril moeten een reservebril bij zich hebben.

Nederland

Door de file rijden, is toegelaten op voorwaarde dat het niet gebeurt op een baanvak dat hiervoor niet expliciet voorzien is (zoals de pechstrook of een afgesloten rijvak).

Het snelheidsverschil tussen je motorfiets en de langzame of stilstaande auto's mag niet meer dan 10km/u bedragen.

Luxemburg

Door de files rijden is verboden en je moet een veiligheidshesje bij je hebben (niet verplicht om te dragen).

Als je verder wilt reizen, vergeet dan niet dat er andere verkeersregels van toepassing kunnen zijn. Als je ze overtreedt, riskeer je een boete. Kijk dus voor je reist goed na welke regels er gelden in het land dat je bezoekt.

Verenigd Koninkrijk

Links rijden

In Engeland wordt links gereden. Wie ooit heeft deelgenomen aan het verkeer in Engeland weet dat het aan de linkerkant van de weg rijden erg snel went. Vanaf de ferry of de Kanaaltunnel volg je de rest van het verkeer en binnen een kwartier ben je eraan gewend.

Toch zijn er grofweg drie valkuilen waar je rekening mee dient te houden. Wees er op bedacht dat je na een kruising weer aan de linkerkant van de weg verder rijdt. Ook rotondes kunnen voor verwarring zorgen. Als je de derde afslag wilt nemen, sorteer dan rechts voor Op een rustige landweg geniet je van het uitzicht en tegenliggers zijn er niet: je zult de eerste niet zijn die automatisch rechts gaat rijden omdat je dat zo gewend bent …

Kleding

Net zoals in Belgie is de helm voor zowel de rijder als de passagier verplicht. Vreemd genoeg geldt de helmplicht niet voor passagiers die in de zijspan zitten. In tegenstelling tot België kent Engeland geen kledingvoorschriften voor motorrijders. In principe mag je dus met een korte broek, ontbloot bovenlijf en teenslippers op de motor zitten, iets wat natuurlijk verre van verstandig is.

Afwijkende verkeersregels

Laten we beginnen met de geldende maximum snelheden. Omdat men in Engeland in mijlen rekent, is er wel wat rekenwerk vereist. Een Engelse mijl = 1,6 kilometer. Binnen de bebouwde kom: 30 mijl (48 km/u) Buiten de bebouwde kom: 60 mijl (96 kpu) Buiten de bebouwde kom, bij gescheiden rijbanen: 70 mijl (112 km/u) Snelwegen: 70 mijl (112 km/u)

Het rijden met een aanhanger is toegestaan, maar de motorfiets moet wel een cilinderinhoud hebben van minimaal 125 cc. De aanhanger mag niet breder zijn dan 1 meter en het onbeladen gewicht van de motor (met volle benzinetank!) en de aanhanger moet duidelijk waarneembaar vermeld staan op de motor, respectievelijk de aanhanger.

Tussen de file doorrijden is toegestaan, mits die file niet sneller rijdt dan 30 kilometer per uur.

Je motor op de stoep parkeren in Engeland is een verhaal apart. Ook in Engeland zijn de regels helaas verschillend per gemeente. In principe mag je de motor niet op de stoep parkeren, tenzij anders aangegeven. Daar staat tegenover dat op parkeerterreinen meestal ruimte is vrijgehouden voor motorfietsen, betalen hoef je doorgaans niet. Als die ruimte vol is, zul je de motor helaas op een reguliere plaats moeten parkeren.

Veel kruisingen in Engeland zijn voorzien van voorrangsborden. Op de weg staat een dubbele onderbroken streep in plaats van de in Belgie bekende haaientanden als je voorrang moet geven. Een algemene regel zoals ‘rechts heeft voorrang’ kent men echter niet. Op kruisingen zonder voorrangsborden moet je dus goed uitkijken. Wees voorzichtig en geef zo nodig voorrang.

Tol

Hoewel Engeland in principe tolvrij is, zijn er toch een paar locaties waar je moet betalen. Dit betreft de M25 bij Londen (Dartford Crossing) en de M6 boven Birmingham. Ook op A-wegen moet je soms betalen bij bruggen en tunnels. De bedragen liggen laag, maar normaal gesproken is het ‘payment by cash only’, zorg dus dat je contant geld bij de hand hebt. Omdat het niet mogelijk is alle afwijkende regels tot in detail te bespreken, hebben wij ons beperkt tot de belangrijkste verschillen. Vergeet ook niet dat regels kunnen veranderen, raadpleeg dus altijd internet voor je op reis gaat.

Vanaf 1 oktober 2021 zal de Britse overheid enkel nog een geldig paspoort aanvaarden voor reizen van korte duur in het VK.

Laatste update: 15 /03 /2024 - 09:03